fredag den 4. april 2014

Uge 27: Son of God, Lent og Bucks Banquet

Vinteren heroppe er lang. Den er ikke bare lang, den er mega lang, kold, mørk, iset og fuld af sne. Så derfor må vi finde på andre aktiviteter end strandbadning og græsslåning(heldigvis skal man kun slå græd 3 ½ måned om året).  At gå i biografen i USA er meget billigere end i Danmark, hvor priserne er højere end skyerne. Fordi jeg bor i sådan en lille by er den lokale biograf – suprise- meget lille. Men den er til gengæld ret så hyggelig. Den har gamle sæder, præcis ligesom dem de har i gamle teatre, og gulvet skråner en smule. Det er ikke usædvanligt at du er den eneste familie/gruppe i salen, men derfor viser de filmen alligevel. Den minder mig lidt om biografen på læsø, hvor min familie har sommerhus, bare mindre.

Men i hvert fald, søndag efter kirke tog min familie og jeg i biografen for at se ”son of God”. Det er en filmatisering af Jesus liv(som nogen måske havde gættet). Manden som spillede Jesus talte nærmest udelukkende i citater fra biblen. Det var en rigtig god film, men meget alvorlig og sørgelig. Vi grad alle seks flere gange i løbet af filmen. Selvfølgelig viste vi hvad der ville ske i handlingen, men det gjorde den ikke minder sørgelig. Da vi kom hjem, var vi alle stille. Ingen vidste hvad de skulle sige. Alt i alt var det en god film – jeg vil klart anbefale den.

Tirsdag var det ”fat Tuesday” som er den sidste dag før fastetiden, Lent. Tirsdag bagte jeg hjemmelavede fastelavnsboller, men vi måtte skynde os at spise dem, for dagen efter var det jo som sagt Askeonsdag og den første dag i ”lent”. I USA (eller i hvertfald her hvor jeg bor) handler ”lent” ikke om at faste, men om at stoppe med noget, ”to give something up”. Det kan være at holde op med at drikke sodavand, holde op med at være sur, hvad du nu kan find på. Men det kan også gå den anden vej. Måske vil du gerne spise flere grøntsager, eller være venligere eller måske dyrke mere motion. ”lent” er lidt lige som en ekstra nytårsaften – du kan prøve nogle nytårs fortsættere af og heldigvis varer ”lent” kun 40 dage – fra askeonsdag til og med påske.

Trina, min værtsmor, besluttede sig for at hun gerne ville blive sundere og komme i bedre form, så for ”lent” laver hun Beachbody’s ”21dayFIX” (det er et homefitness program med medfølgende madplan). Efter at hun havde prøvet det i 2 dage, hoppede Sam, Bria og jeg også med på vognen. Så for ”lent” følger jeg madplanen som er super nem at følge. Jeg føler mig ikke sulten og jeg spiser faktisk meget mindre!

Hvis der er noget de lokale går op i her i Upper Michigan, så er det jagt. Selvom jagt sæsonen(deer) kun er nogle få uger, så kan de sagtens få resten af året til at gå med forberedelser og så videre. Så lørdag aften tog hele familien til Marquette for at deltage i ”Bucks Banquette”. Det er et velgørenheds event hvor overskuddet går til at børn og unge som ikke har råd til at tage ”hunters safety”(en slags jagt-sikkerheds-kursus) kan tage det gratis.

Både butikker og privatpersoner havde doneret forskellige præmier som blev delt ud i løbet af aftenen. Sam og Trina vandt et glasskab til at udstille rifler i samt et dækken til en 4-hjulet motercykel. Jeg selv vandt et gavekort på 50 dollars til et jagt og camping butik, samt en rygsæk fyldt med jagt ting (der var bl.a en lommekniv, et overlevelseskit og en lommelygte). Det var en rigtig sjov og hyggelig aften – og maden var rigtig god!

Lørdag morgen tog vi i kirke. Ikke for at have gudstjeneste, men for at spise pandekager! Mændene  i kirken havde stablet en pandekage-morgenmads fundraiser på benene, for at samle penge ind til at bekæmpe malaria. Og hvem sige nej til pandekager? I hvert fald ikke mig!

Lidt under halvdelen af køen til at komme ind til "Bucks Banquet"


Der bages pandekager til den store guldmedalje

som altid - et billede af vores sne 

Trina og Sam (det var umuligt at tage et godt billede, for de kiggede hele tiden væk <3)

Mig selv til middagen


Som altid håber jeg at i har det godt!
Astrid



Ingen kommentarer:

Send en kommentar