lørdag den 18. januar 2014

Uge 19: syg, fridage og "tubing"

Lige nu er jeg i gang med mine tage mine terminsprøver og da jeg har 2 timer indtil min næste prøve, tænkte jeg at dette ville være et fint tidspunkt til at få skrevet lidt til alle jer - så her er en opdatering om hvordan det går mig herovre i det kolde nord.

D. 6 januar var det meningen at vi skulle starte i skole igen efter en 16 dage lang juleferie. Det vi så ikke lige havde regnet med var, at det blev så koldt, at de var umuligt at gå i skole. Eller det vil sige, det var for koldt til at de børn som går (altså som gå på ben til skole)i skole, ikke kunne det. For hvis du var ude i mere end 15 min var du i fare for at få frostbid. 
Så vi fik fri mandag.... Og tirsdag... Og onsdag... Og det passede mig rigtig godt, siden at jeg jo var syg og alligevel skulle være blevet hjemme.

Lige efter jul blev jeg syg, jeg fik feber og havde det rigtig skidt. Efter nytår forsvandt min feber og efter en dag hvor jeg mistede stemmen, begyndte min hoste. I starten var den ikke så slem, men som dagene gik blev den værre og værre. Jeg tog noget hostemedicin samt nogle piller mod stoppet næse og selvom det hjalp en smule, lukrerede det mig ikke. Så onsdag tog mig og Trina til lægen. Lægen tog mit blodtryk, kiggede mig i øre og næse og lyttede til mine lunger. Hun kunne sagtens forstå at jeg hostede - mine lungerrumlede jo som et lokomotiv! Hun ville tjekke at det ikke var Armonia, så jeg blev sendt på hospitalet for at få taget en røntgenscanning af mine lunger. 
Det viste sig, at jeg ikke havde armonia - endnu. Da jeg kom tilbage efter skanningen gav lægen mig noget som hedder "Breathing treatmemt" - eller det var i hvert fald hvad lægen sagde at det hed. 

Derefter udskrev hun recepter til mig og anbefalede noget hostemedicin. 
Efter at vi var færdige hos lægen tog vi hjem og hentede Sam og Stephanie og satte kursen mod Marquette (Walmart). Vi fik købt ind og hentet min medicin. 125 dollars! Puha! Men jeg må sige at det virkelig hjalp - allerede efter 2 dage på de 4 forskellige piller (hostemedicin, mod stoppet næse, antibiotika og en slags stærkere hoste-ting) + en inhaler følte jeg mig frisk nok til tage i skole. Så fredag blev min første skoledag. Heldigvis havde jeg ikke en masse lektier som jeg var bagud med, for vi havde jo haft fri fra skole på grund af kulde- så i løbet af min +2 uger lange sygeperiode missede jeg kun 1 skoledag.

I denne her uger tog vi også al julepyntet ned. Hele huset så pludselig meget bart ud uden noget pynt. Men det fik vi hurtigt lavet om på, vi fik pyntet op til Valentines Day! Bria har et hvidt juletræ som hun dekorere for alle de forskellige højtider mellem jul og påske, så lige nu er det dekoreret med røde bånd og sløjfer, hjerter og sølvpynt. Resten af huset er fyldt med engle, hjerter og andre valentines-agtige ting. 

Om fredagen havde vi en "bonfire". Det holder vi ca. Hver 3-4 uge ude hos Sams søster Carol. Det er altid rigtig hyggeligt, vi hører gammel rock, snakker og de voksne får sig et par øl. 
Denne gang brændte vi alle juletræerne af. Fredag efter skole tog Bria, Sam og jeg til kirken for at tage deres store juletræ og pyntegran ned. På vejen hjem så vi et juletræ i vejgrøften... Så det tog Sam selfølgelig med hjem bag på laddet. Da vi kom hjem havde Sam glemt sin sav i kirken, og da han kom hjem havde han fundet to ekstra grantræer - han gik ind og spurgte om han måtte tage dem først, bare rolig :-)
 Så vi brændte 6 juletræer af den aften.

Søndag efter kirke tog jeg med Robert (min søndagsskolelærer) og hans familie ud at "tube". En "tube" er en kæmpe oppustelig badering lavet af tyk plastic, lidt ligesom dem de har i svømmehallerne, der er bare bund i den. 
Mellem Ishpeming og negaunne er der en stor sø som hedder 'teal Lake', rundt om teal Lake ligger 'al qual' som er et skov område. Det var der vi trænede cross country og det er der at de har en tubing bane. Det er enlig bare en kæmpe kælkebakke som ender ude på søen, men der er også en lift og en lille cafe :-) især liften gør det ret sjovt. Så du kælker ned i din gummiring, fuld fart fremad, og ender ude på søen. Det var super sjovt og efter at have været indenfor i så lang tid var det dejligt at tilbringe nogle timer udenfor. 

Nu må i ha' det rigtig godt :-)
Astrid


Ingen kommentarer:

Send en kommentar