tirsdag den 8. oktober 2013

Uge 5: Senior Pictures, Syg og Family-day

Wow! Denne uge har virkelig været travl! Jeg laver simpelthen så meget hver eneste dag, og alligevel virker det ikke som om det er noget særligt – det er jo bare min hverdag. Derfor er jeg begyndt at skrive ned i min kalender hver gang jeg laver noget usædvanligt. I min kalender står der i denne uge skrevet:

Meetx2
Bonfire
Senior pictures
Syg…
Homecoming at Negaunee
Family dag
Pakke fra Jørgen
Pakke fra mor
Skype med mormor og morfar
SSMA

Vi havde to meets(cross contry konkurrence løb) i denne her uge, en tirsdag og en torsdag. Jeg tog af sted med bussen tirsdag, gik ruten vi skulle løbe… Og gik kold. Jeg fik det virkelig dårligt og efter at have talt med min coach, ringede jeg til min værtsmors som kom og hentede mig.

Jeg fik noget varmt tøj på, fik noget mad og en ekstra varm dyne og op i seng med mig. Dagen efter var jeg stadig træt og havde det dårligt + jeg havde feber, så jeg blev hjemme fra skole. Trina var også syg, så vi sad sammen på sofaen med dyner og snotpapir og så film og dårligt tv det meste af dagen. Senere på dagen kørte vi til lægen, som sagde til mig ” Astrid, you have what we in medical terms call... A cold” ”Astrid, du har hvad vi medicinsk kalder… forkølelse”

Dagen efter havde jeg det bedre og kom i skole, men jeg tog ikke til vores meet, da jeg har løbet ruten før, og ved at den er ekstrem hård – rigtig mange stejle bakker, rigtig meget terrænløb. Desuden var det regn og blæse vejr.

Ja, efteråret er virkelig kommet til U.P (Upper Peninsula, den øverste del a Michigan hvor jeg bor). Her er rigtig flot, men nej hvor er det kold om morgenen, og om eftermiddagen når vi løber og vinden blæser os i hovedet mens vi drypper af sved efter at have løbet 4-6 miles. Jep du hørte rigtigt. ”Jeg hader at løbe”- Astrid løber mellem 2 og 6 miles (3,2 -9,7 km) HVER DAG!  Hvis nogen for fem uger siden havde fortalt mig, at jeg ville løbe 6 miles, ville jeg ikke have troet på dem. Men det gør jeg altså. Og selvom om jeg langtfra (meget langtfra) er den bedste på holdet, så jeg i hvert fald mærke at jeg er blevet meget bedre og er kommet i meget bedre form (det trængte jeg nok også til…)

Nogen af jer har måske set på min facebook-profil at der pludselig var en masse nye billeder af mig, som min værtsmor havde lagt op. Billederne har Trina taget og de skal bruges til Årsbogen. Fordi jeg er en Senior (3.g’er) får vi lov til selv at tage og vælge hvilke billeder vi vil have i årsbogen. Jeg syntes at de er blevet ret gode, men jeg er stadig i tvivl om hvilket billede jeg vil vælge. Jeg har indtil på fredag til at vælge, så hvis du har et  billede du kan li og syntes jeg skal vælge, så skriv til mig J

Hver eneste morgen tager jeg bussen sammen Lauren og Ashley for at have orkester på Negaunee high school (en skole i nabobyen). I sidste uge havde negaunee deres homecoming (deres første fodboldkamp på hjemmebane) og jeg må sige, de giver den altså gas med deres udklædning! Det var rigtig sjovt at komme i skole og se at alle havde festkjoler, seler og nørdbriller eller klassefarver. De går virkelig op i det, en af dagene havde min orkesterlærer MRS. Moilanen overskæg på hele timen – og vi havde alle parykker og hatte på.
På Negaunee laver de ikke floats, ligesom vi gør på Ishpeming, de dekorerer en gang i stedet. Når så møder ind på skolen om morgenen, er alle eleverne der allerede og ”optræder” i deres del af gangen. Der var folk der dansede disko, et jazzband og art-deco udklædte tilhørere, en diner og drive-ind-bio, en dj-boot og meget mere. Det var virkelig en oplevelse. I orkester havde vi ikke rigtig time, men i stedet spillede vi volleyball med en ballon. Vi delte klassen op i to hold, puttede alle nodestativerne så højt op de kunne og brugte en ballon som boldt. Det var virkelig intenst! Og vi havde selvfølgelig husket at putte alle instrumenterne væk inden J

Lørdag var det meningen at min årgang skulle have en bålaften. Men vejret var ikke lige med os(det stod ned i stænger), så det blev en Film/brætspil-aften i stedet. Det var rigtig hyggeligt, stille og roligt. Jeg prøver at deltage i så mange sociale aktiveteter som jeg kan overskue, for at møde nye mennesker, få venner og få det meste ud af mit år her i USA.  

Min familie er meget travl. Begge mine værtforældre har fuldtidsjob, Bria(søster) går på universitet, Abby(søster) går på kokkeskole efter skole og vi har alle lektier, venner, fritidsaktiviteter mm. Desuden er der altid noget der kan laves på huset, et Halloween kostume der skal lave, en væg der skal males osv.
Så søndag besluttede min familie sig at den dag skulle være en familie-dag! Vi startede med at lave morgenmad sammen (det gør vi for det meste i weekenden) og derefter tog vi i af sted mod kirken. Abby og Bria underviser i søndagsskolen, Steph og jeg går i søndagsskole og det var min families tur til at stå for frokosten. Hver søndag efter gudstjenesten er der gratis frokost i kirken (eller man giver en donation).

Det er det jeg elsker ved kirken herovre, det er så meget mere end ”bare” gudstjenester”. Vi har søndagsskole, kirkekor, frokost, youth group, møde sted osv.
Denne her søndag hjalp jeg til i ”børnehaven”. Det er et sted hvor børnene kan være mens at der er gudstjeneste. Så leger og tegner vi med dem, og når det så er ”børnetid”, tager vi dem med ind til gudstjenesten og sidder sammen med dem, og bagefter går vi tilbage og leger videre til gudtjenesten er slut. Det er ret hyggeligt, og det er dejligt at få list variation.

Efter frokosten kørte vi alle 6 mod Marquette(by med 40.000 indbyggere der ligger 20 min væk) og shoppede.
Først var vi i goodwill(genbrugsbutik) bagefter tog vi over i shopping centeret. Da vi var blevet færdige der, var vi blevet godt sultne, så vi kørte hen og fik aftensmad på Red Lobster(fiskerestaurant med speciale i rejer, krabber og hummer). Da vi havde fået stille vores sult med dejlig fiskemad tog vi i Target og Wallmart (kæmpestore føtex/bilka lignende butikker). Jeg fik købt nogen af de ting jeg manglede (og nogle ting jeg ikke manglede… Men som jeg siger, man kan ALDRIG få for mange kjoler…). Desuden bliver mine blyanter og sokker hele tiden væk. Jeg ved ikke hvor de forsvinder hen, de forsvinde bare…

Vi fik også købt en masse Halloween pynt. Halloween her er en meget, meget stor ting. Især her hos the Johnsons, for de elsker at pynte deres hus. De pynter konstant fra midt oktober til april (Halloween – thankgiving – jul – nytår – superbowl – valentinsdag – påske.) Desuden holder vi en Halloween fest i år, så der skal også tænkes Halloween mad, kager, kostumer osv.

For nogle uger siden var jeg til audition for at komme med i SSMA, et special-kor, som har en kor-weekend i november og derefter synger nogle koncerter. Jeg kom heldigvis ind (der hænger faktisk et skilt på skoledøren sammen med ”tillykke til fodbold/tennis/crosscontry-teamets-sejr” hvor der står at jeg og 4 andre er kommet ind i koret)
Jeg har fået mine noder, vi skal synge tre klassiske stykker + en klassiker Under the Sea(Havet er skønt) fra Disneys udgave af Den lille Havfrue. Jeg glæder mig rigtig meget til det, jeg tror at det bliver virkelig sjovt.

Desuden modtog jeg i denne uge 2 pakker – en fra onkel Jørgen og en fra min mor. Tusind tak for breve, slik og te. Jeg har et lille(stort) lager af lakrids i mit skab og jeg havde kusmi te med i skole i dag… Mmmm. Tusind tak.  Det er virkelig dejligt at i tager jer tid til at tænke på mig og sende mig breve og pakker. Det betyder virkelig meget og gør mig meget glad og varm om hjertet.

I denne her uge fik jeg også skypet med min mormor og morfar (og signe+mor). Det var rigtig hyggeligt at tale med dem og det virkede også som at de syntes det var hyggeligt. Mine bedsteforældre var meget imponerede over at vi kunne sidde og tale sammen og se hinanden, selvom jeg er 6000 km væk.
Hvis i har lyst til at skype med mig (det håber jeg at i har J) så har jeg for de meste tid til at skype lørdag(hele dagen) og søndag efter kirke ( Fra kl. 19 GMT+1)

Det blev en langt opdatering i denne uge, men jeg var i skrive humør, så sådan bliver det. J
Jeg håbe at i alle har det godt, for jeg har det som en fisk i vandet!


-Astrid




Bria, mig og Abby




Mig og Abby


Ingen kommentarer:

Send en kommentar