søndag den 15. september 2013

Uge 2: Chucking wood, kirke og meget mere...

Hej allesammen
Jeg håber at i har det rigtig godt i lille danmark. Alt er fantastisk her i The UP og her er det i alle har ventet på: Den ugentlige opdatering!


Chuck wood

Min familie har ikke fjernvarme, de har i stedet en kakkelovn i kælderen, som sender varme ud i hele huset. Og sådan en har brug for en masse træ. Sam havde fået fat i en masse billigt træ og det skulle jo ned i kælderen… Så vi trækker alle seks i arbejdstøjet og går i gang. Bria, Abby og Steph skubbede det ned af en sliske gennem kældervinduet og Sam Trina og jeg stablede det nede i kælderen. Så nu har vi to vægge fyldt med træ i kælderen.

Church

Min familie tilhører Wesley United Methodist church.  Kirken I sig selv er meget moderne, hvis du kikker på den udefra, ville du aldrig gætte at det var en kirke. Ud over selve ”kirken” er der et køkken, spisesal, klasseværelser, et billedkunst lokale, møde lokaler, toiletter og så mange andre ting.

At gå i kirke der minde på nogen måde meget om dansk kirke og så alligevel ikke. Den største forskel er, at det rent faktisk er mennesker til gudstjenesten. Mellem 80 og 100. Og det er ikke bare gamle mennesker. Det er voksne, gamle, børn, babyer og teenagere. Gudstjenesten varer ca. 1½-2 timer og består at mange små dele. Man kan tydeligt fornemme at deres lokale ”samfund” er bygget op omkring kirken.

- Sunday school

Jeg går i søndags skole hver søndag morgen fra 9.30-10.30. Der er forskellige klasser helt fra børnehave og op til senior high, som er det jeg er i. Vores klasse er mere en åben diskoussionen om forskellige emner. Både religion, men også andre ting. Vores to lærere er rigtig søde og meget nede på jorden.

- Youth group

Søndag aften går jeg i  Youth group, ”fusion”. Vi laver forskellige aktiviteter og spiser kage og taler og har det bare hyggeligt. Det skal nok blive rigtig sjovt. Sidste søndag lavede vi batiktrøjer som vi kan have på, når vi skal på tur. Min blev mega flot!

Skole

Skolen er blevet bedre. Jeg er begyndt at tale med nogle flere mennesker og sådan, men jeg er stadig en stor fan af det danske system. Jeg har dog lært at åbne mit locker hvilket gør min dag meget nemmere.

- Orkester
Orkester er en super fed klasse, men vi er i gang med at blive testet… Men de andre siger at det er umuligt at få andet end A i orkester hvis bare man kommer til timerne, så jeg krydser fingre.

- Geometri
Geometri er  blevet   bedre. Jeg forstår mere og mere, hvilket er en god ting. Forleden fik jeg 37 ud af 38 på min test, så det var bare super! Der er dog stadig  nogen ting jeg ikke forstår, mest fordi der er en helt ny måde at lære matematik på.
- Kemi
Kemi … arh… Jeg var rigtig god til kemi i Danmark, men igen, det er her er en helt ny måde og jeg kan bedre lide den danske måde. Og hvem skulle have troet at næsten alle grundstofferne har andre navne på engelsk!?

Cross contry

Jeg er startet til Cross Contry, som er en sport hvor man løber 5 kilometer i forskelligt terræn. Jeg håber på at komme i bedre form af det og så har jeg også mødt en masse mennesker.

- Meet
Vi havde et meet(race) i torsdags. Vi fik fri fra skole efter frokost og kørte derefter I bus I 3 timer til Copper Harbor. Jeg skulle ikke løbe da jeg lige var startet, hvilket jeg var rigtig glad for… På vejen hjem stoppede vi og spiste aftensmad sammen. Det var rigtig hyggeligt selvom det var koldt koldt koldt!

Key club

Jeg har meldt mig til key club som er en klub hvor man kan lave frivilligt arbejde. Jeg tror det kan blive meget sjovt.

Cetusa møde

I mandags havde vi et møde, alle udvekslingsstudenterne og vores forældre. Vi spiste kage og talte om vores kultur.

Picture day

Vi fik taget fotos til vores Yearbook og student-id igår. Det var ikke specielt. Bare sådan skolefoto agtigt…

Lock in

I går blev der holdt en Lock-in I vores kirke. En masse unge fra hele byen kom til kirken og så holdte vi os vågne hele natten(eller prøvede på det), legede lege, spiste sammen, spillede spil, så film osv. Det var en super sjov oplevelse. Jeg glæder mig allerede til næste gang.

Alt I alt er jeg super glad for at være her. Selvfølgelig savner jeg jer derhjemme, men jeg laver så mange ting og har så travlt at jeg sjældent har tid for mig selv. Jeg er faldet rigtig godt til hos familien. De er bare fantastiske og jeg passer perfekt ind. Jeg er bare så glad for at det var her jeg endte.

Kærlig hilsen Astrid

Abbys words of wisdom:
As: Am I a good sister, abby?
Ab: you are, yes you are!

1 kommentar:

  1. Hej Astrid
    Lige en hilsen fra din "gamle" matematiklærer.
    Hvor er det skønt at høre /læsse at du er kommet godt i gang med dit US - ophold. Jeg vil med glæde læse din Block
    Kærlige tanker fra mig
    Luis

    SvarSlet