søndag den 16. december 2012

Slep-test, møde og ansøgning


Hej alle sammen, hvordan går det i den søde juletid? Her går det godt med både juleforberedelse og en ansøgning der snart skal være færdig :)

Slep-test og Kulturmødeworkshop
Den 3. dec. var jeg i København for at tage den frygtede engelsktest, slep-testen, og for at deltage i Explorius's kulturmødeworkshop. Jeg havde hørt at testen var nem, men derfor var jeg nervøs alligevel. Efter at have stået i kulden i næsten 20 min, blev vi lukket ind i bygningen. Vi var næsten 40 unge der skulle tage testen som varede halvanden time.
Det var sjovt at se ansigterne på dem jeg skal rejse med, og mange af dem kunne jeg godt genkende fra vores facebook gruppe.
Prøven bestod af først 45 min lytteforståelse og bagefter 45 min læseforståelse. I starten var det nærmest på 3. klasse niveau, men efterhånden blev det sværere og sværere. De sidste opgaver i lytteforståelsen var på ca. 8 klasses niveau. Det sværeste var at spørgsmålene og svarmulighederne kun blev læst op 1 gang. Med læseforståelsen var det det samme. Den startede på 3 klasse niveau og sluttede på 8.klasse niveau. 
Jeg skal til engelsk terminsprøve i morgen og i torsdags fik vi udleveret en kopi af en 9.klasse afgangsprøve. Den var meget sværere end slep-testen, både fordi at niveauet er højere, men også fordi den både består af lytte - og læseforståelse samt grammatik og skriftlig fremstilling. 
Jeg endnu ikke fået svar fra Explorius om hvordan testen gik, men jeg har en god mavefornæmmelse, så jeg krydser fingre og håber på det bedste. 
Efter at vi havde taget testen, var der et møde, der handlede om det kulturchok man oplever når man lander i en familie i USA. Der var en pige, der havde været af sted sidste år, som fortalte om hvordan hun havde oplevet det at komme til et nyt land, få en amerikansk familie og gå i skole derovre. Hun var rigtig god til at fortælle og hun sagde at hun har meget kontakt til hendes familie og at hendes værtssøster og hende er lige så tætte som rigtige søskende. 
Hun fortalte også om hvordan hun havde taklet vanskelige situationer og om hvordan opholdet havde ændret hende som person og gjort hende meget mere moden. 
At være til det møde, gav mig endnu mere blod på tanden og jeg glæder mig som sindsygt til det er min tur til at skulle af sted!

Ansøgning
For en måned siden modtog jeg mine ansøgnings papirer fra Explorius. Jeg skal som sagt rejse med CETUSA, og med dem skal ALT skrives i hånden. Det går fremad med at få alle tingene udfyldt, jeg har fået udfyldt alle de grundlæggende ting samt skole - og lægepapirer. Jeg har også skrevet mit eget navn og min underskrift en masse gange... Det jeg mangler nu er studentletter(det er virkelig svært at rose sig selv!), parentsletter(mine forældre er langsomme...), billeder og en af siderne med spørgsmål. Men jeg skal til at skynde mig, for Explorius skal have ansøgningen tilbage for at kigge den igennem inden de sender den. 

Alle bliver ved med at spørge hvor det er jeg skal hen. Og jeg bliver ved med at svare "USA". Jeg har jo ingen idé om hvor det er jeg havner, siden jeg ikke har valgt område, og desuden for jeg først tildelt en familie allertidligst i februar/marts. Jeg håber at jeg kommer et sted hvor der ikke er alt for varmt, men på den anden side ville det ikke gøre noget med en smule sol. 
Men klimaet betyder ikke noget, bare det er den rigtige familie!
Glædelig Jul!

 Astrid

Ingen kommentarer:

Send en kommentar